Астрономія 11 клас

 

АСТРОНОМІЯ

Розділ 1. Основи практичної астрономії(7 год)

1


Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я

Вивчити §1. стр 202-206. Завдання 1-5,@ (письмово) Виконати тести 

§2.

Вправа 1.12, 1.18. 



§3. Вправа 1.28, 1.29

Знаннєвий компонент

Оперує поняттями і термінами:

сузіря; точки й лінії небесної сфери; одиниці відстаней в астрономії; небесні координати, закони Кеплера.

Пояснює: причини видимих рухів світил по небесній сфері; принцип визначення відстаней до небесних світил; визначення тривалості доби та календарного року за астрономічними спостереженнями;

розрізняє: місцевий, поясний і всесвітній час; типи календарів.

Діяльнісний компонент

використовує рухому карту зоряного неба для розв’язування практичних завдань; орієнтується на місцевості по Сонцю і Полярною зорею.

Ціннісний компонент

Оцінює значення основ практичної астрономії для практичних потреб людини

2


Небесні координати. Системи координат

3


Видимі рухи Сонця та планет. Конфігурації та умови видимості планет

4


Закони Кеплера та їх зв’язок із законами Ньютона. Визначення відстаней до небесних світил

§4. Вправа 1.32

§5. Підготувати навчальний проект

5


Астрономія та визначення ча­су. Календар відео

§6. Вправа 1.41, 1.43 

6

 

7*


 


Практикум з розв’язування задач.

Практикум з розв’язування задач. Навчальні проекти.

 

Повторити §1 – 6. Ознайомитися з астрономічними сайтами та порталами

8


Залікова тестова робота

 

Розділ 2. Фізика Сонячної системи (9 год)

9


Земля і Місяць. Планети земної групи

Конспект, Відео

Вивчити п.7,8  Переглянути презентації і відео
Завершити таблицю характеристик планет
Виконати тест

Знаннєвий компонент

Оперує поняттями і термінами:

фізичні особливості тіл Сонячної системи;

етапи формування нашої планетної системи.

Пояснює: причини парникового ефекту, причини виникнення припливів і відпливів; суть астероїдної небезпеки для Землі; використання законів руху небесних тіл для практичних потреб космонавтики; особливості рухів штучних супутників та автоматичних міжпланетних станцій.

Діяльнісний компонент

наводить приклади: дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів.

Ціннісний компонент

Оцінює значення вивчення планет для природничих наук та вирішення практичних проблем людства

10


Планети-гіганти.Супутники планет

§9. Вправа 2.9

§10.

Вправа 2.14, 2.15

11


Карликові планети та малі тіла Сонячної системи

§11. Вправа 2.20, 2.21

12


Космічні дослідження об’єктів Сонячної системи.

Рух штучних супутників і автоматичних міжпланетних станцій

§12. Вправа 2.22, 2.24

13


Розвиток космонавтики.

Космогонія Сонячної системи

§13. Підготовка навальних

§14. Підготовка навальних проектів

14


Практикум із розв’язування задач.

 

§1-14. Підготовка до контрольної роботи

15*


Практикум із розв’язування задач. Навчальні проекти.

 

 

16


Контрольна робота за І семестр

Розділ 3. Методи та засоби фізичних і астрономічних досліджень(4 год)

17

 

Дослідження електромагнітного випромінювання небесних світил. Фотометричні величини та спектральний аналіз

§ 15, 36, 40.

Вправа 3.4

Знаннєвий компонент

Оперує поняттями і термінами:

діапазони випромінювання небесних світил; приймачі випромінювання; наземні та космічні телескопи; нейтринна і гравітаційна астрономія.

Пояснює: принцип дії оптичного телескопа та радіотелескопа; особливості реєстрації випромінювання небесних світил;

обґрунтовує: важливість спостережень у всьому діапазоні електромагнітного спектра.

Діяльнісний компонент

дотримується правил  спостереження небесних об’єктів з допомоги шкільного телескопа.

Ціннісний компонент

Оцінює внесок астрономічних обсерваторій України та світу у розвиток теоретичної та практичної астрономії, застосування в телескопобудуванні досягнень техніки й технологій

18

 

Принцип дії і будова оптичного та радіотелескопа, детекторів нейтрино та гравітаційних хвиль. Сучасні наземні телескопи. Астрономічні обсерваторії

§ 16. Вправа 3.9, 3.10

19

 

Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки і технологій. Сучасні космічні дослідження

§ 17. Вправа 3.15

20

 

Практикум із розв’язування задач. Навчальні проекти.

Залікова тестова робота

Повторити §15 - 17

 

Розділ 4. Зорі і галактики (8 год)

21

 

Сонце, його фізичні характеристики, будова та джерела енергії

§18. Вправа 4.1, 4.3

Знаннєвий компонент

Оперує поняттями і термінами:

зоря, сонячна активність, подвійна зоря, фізичні змінні зорі, нейтронні зорі, чорні діри, галактика, зоряні скупчення, туманності, квазари.

Пояснює: фізичні умови на Сонці; будову Сонця; походження плям, протуберанців, спалахів; циклічність сонячної активності; вплив сонячної активності на життя і здоров’я людей та біосферу Землі; різницю між типами зір; причину існування Молочного Шляху на зоряному небі Землі; природу чорної діри; місце Сонячної системи в Галактиці; природу галактик і квазарів; природу активності ядер галактик; методи, за допомогою яких визначають відстані до зір.

Діяльнісний компонент

Розрізняє: зорі, зоряні скупчення й асоціації, туманності, міжзоряне середовище.

Описує: спектральну класифікацію зір; еволюцію зір; методи вимірювання відстаней до галактик; класифікацію галактик.

Дотримується правил спостереження Сонця.

Ціннісний компонент

Оцінює масштаби астрономічних явищ та об’єктів, місце Сонячної системи в Галактиці

22

 

Будова сонячної атмосфери. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю

§19. Вправа 4.5, 4.6

23

 

Основні характеристики зір.Температура та розміри зір. Зорі та їх класифікація. Планетні системи інших зір. Маса зір

§ 20 – 21.  Вправа 4.10, 4.11

24

 

Еволюція зір. Білі карлики

§ 22. Вправа 4.19 

25

 

Фізично-змінні зорі. Нейтронні зорі. Чорні діри

§ 23. Вправа 4.17,4.18

26

 

Молочний Шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації

§ 24. Вправа 4.24,4.27

27

 

Міжзоряне середовище. Туманності.

Зоряні системи – галактики. Світ галактик.

Квазари

§ 25 – 26.

Підготувати навчальний проект.

Вправа 4.25,4.29

28

31.03 

Практикум із розв’язування задач. Навчальні проекти.

Залікова тестова робота

Повторити §18-26

 Повторити п. 15-17

Розділ 5. Всесвіт (4 год)

29

 

Всесвіт. Проблеми космології.

Фундаментальні взаємодії в природі. Роль фізичної та астрономічної наук у формуванні наукового світогляду сучасної людини.

Єдина природничо-наукова картина світу

§27 – 28.

Вправа 5.7.

Знайти цікаві астрономічні новини на сайтах та порталах 

Знаннєвий компонент

Оперує поняттями і термінами:

фундаментальні взаємодії в природі, антропний принцип.

Пояснює: основні етапи еволюції всесвіту; основні положення СТВ, спостережні дані, які підтверджують теорію Великого Вибуху; пошук життя на інших планетах Сонячної системи; міжнародні наукові проекти з пошуку життя у Всесвіті, великомасштабну структуру Всесвіту; загальноприйняті моделі (сценарії) його походження й розвитку; імовірність існування життя на інших планетах, гіпотезу про існування інших Всесвітів;природу реліктового випромінювання; антропний принцип.

Ціннісний компонент

Виявляє ставлення та формулює оціночні судження щодо: особливостей Землі як унікальної планети Сонячної системи; існування позаземного життя у Всесвіті; унікальності нашого Всесвіту.

30

 

Історія розвитку уявлень про Всесвіт. Походження й розвиток Всесвіту. Основні положення спеціальної теорії відносності

§29 – 30.

Підготувати навальний проект.

Вправа 5.8

31

 

Людина у Всесвіті. Антропний принцип. Імовірність життя на інших планетах. Унiкальність нашого Всесвіту. Питання існування інших всесвітів

§31. Підготувати навальний проект. Вправа 5.9

32

 

Практикум із розв’язування задач. Навчальні проекти.

Залікова тестова робота

Повторити §15 – 31.

Підготовка до контрольної роботи

34

 

Контрольна робота за ІІ семестр

35

 

Узагальнення знань, умінь і навичок учнів з астрономії

 

Джерело: https://www.schoollife.org.ua/


Немає коментарів:

Дописати коментар